Hier een mindmap van wat wij belangrijk vinden:
Samenwerken
Om later als volwassene te
kunnen deelnemen aan de
samenleving moet je leren
samenwerken. Ook met
mensen die je niet zelf kiest.
Daarom wordt op Marimba
veel aandacht besteed aan het
samenwerken en samen
spelen. Meestal gaat het om
leerlingen uit dezelfde klas die
samen een opdracht uitvoeren,
maar ook gebeurt het dat
leerlingen van verschillende
leeftijden samenwerken. Al
doende leren ze te luisteren
naar elkaar en respect te
hebben voor elkaar. In de praktijk kunt u dit terugzien in het maatjeswerk, de samenwerkopdrachten, de schoolbrede thema's en ateliers.
Verantwoordelijkheid
Is noodzakelijk om eigen
keuzes te kunnen maken, eigen
wegen te vinden. Maar dat
betekent niet dat alles zomaar
kan en mag.
In het Dalton onderwijs leert
een kind om te gaan met de
eigen verantwoordelijkheid.
Uitgangspunt is het vertrouwen
in de eigen kracht van ieder
kind. We werken met duidelijke kapstokregels en schoolafspraken. Iedere groep vertaalt deze regels naar goede werkafspraken voor hun eigen klas. We betrekken de kinderen zoveel mogelijk bij schoolontwikkelingen. Dit doen we bijvoorbeeld door de inzet van een leerlingraad.
Zelfstandigheid
Het Dalton onderwijs wil kinderen
vormen tot volwassenen die
zelfstandig kunnen denken en
handelen. Daarvoor is nodig dat
kinderen leren hoe je informatie
verzamelt, hoe je zaken op waarde
kunt schatten en hoe je keuzes
maakt. Daarin zal ieder mens
verschillen, en daar houdt het
daltononderwijs rekening mee. Ieder
kind heeft recht op
optimale kansen om
zichzelf te ontwikkelen. Op onze school is dit duidelijk terug te zien in het werken met een (week)taak.
Reflectie
Door kritisch naar zichzelf te kijken, kunnen kinderen leren in te schatten wat ze nodig hebben om zichzelf te blijven ontwikkelen en verbeteren. Hierbij is het belangrijk om open te staan voor feedback. Dat geldt natuurlijk ook voor de leerkrachten die hierin een voorbeeldrol hebben. Reflectie heeft daarom een belangrijke plek op Marimba. Regelmatig vinden er reflectiegesprekken plaats tussen leerkracht en leerling maar ook met de hele klas. De kinderen hebben een portfolio waarin ze werk verzamelen waar ze trots op zijn en waarmee ze kunnen laten zien wat ze geleerd hebben.
Doelgericht
Werken vanuit doelen, maakt leren betekenisvol. Wanneer kinderen weten waarom ze iets aan het leren zijn en wat er van ze verwacht wordt, verhoogt dat de betrokkenheid en leeropbrengst. Op Marimba worden de leerdoelen zichtbaar gemaakt op de weektaak en in de klas. Ook vullen de kinderen eigen leerdoelen in. In de knaplabs kunnen kinderen ontdekkend bezig zijn met uitdagende opdrachten binnen een thema. Het leert de kinderen creatief te denken, eigen leervragen te stellen, verbinding te zien tussen verschillende vakgebieden en wat ze geleerd hebben toe te passen. Dit sluit aan bij de verschillende leerstijlen van kinderen.